Leeragenda
Samen leren voor betere jeugdhulp
Partners in de jeugdhulp zetten een volgende stap in het samen leren. De Leeragenda geeft richting aan alle betrokkenen in de jeugdhulp om met elkaar te leren, te verbeteren en te vernieuwen. De jeugdhulp is volop in beweging, maar de kwaliteit is nog niet overal op orde. Daarom is samen en structureel leren nodig voor betere jeugdhulp.
Bekijk hier de Gezamenlijke Leeragenda
Kwaliteit en Blijvend Leren in de Jeugdhulp:
Vijf focusthema’s leeragenda
Kinderen, jongeren en ouders verdienen het dat de jeugdhulp zich voortdurend inzet voor leren en kwaliteitsverbetering. Net als de mensen die in het veld werken. In het afgelopen jaar haalde KBL daarom in gesprekken en werksessies met het veld op wat er speelt. Wat leeft er in de praktijk? Welke dilemma’s zijn er? Wat gaat al goed? Dat leverde een rijk beeld op en gaf richting om een focus te leggen op vijf thema’s.
Sociale basis
Samenwerking tussen gezin en alle betrokkenen onderling
Kwaliteit en leren in lokale teams
Jeugdhulp die werkt
Lerend werken aan transformatie residentiële hulp
Leren wat werkt en wat niet werkt
De Leeragenda geeft vanuit deze thema’s richting aan het gezamenlijke leren en sluit aan bij de wens van het veld om de komende jaren gericht op deze thema’s te ontwikkelen. De Leeragenda is daarom ook een agenda voor onderzoek, innovatie en implementatie. Voortkomend uit de Hervormingsagenda Jeugd. Leren doet KBL samen met jongerenorganisaties, cliëntorganisaties, zorgaanbieders, overheden, beroepsorganisaties en kennisinstituten. Zij vormen met elkaar de verschillende perspectieven die de leeragenda dragen.
Meerjarige leerlijnen als motor van verandering
De Leeragenda bouwt nadrukkelijk voort op wat er al is. In plaats van steeds opnieuw te beginnen, versterkt KBL bestaande netwerken, bewegingen en initiatieven. Zo benut KBL de energie, kennis en ervaring die al in het veld aanwezig zijn – en zorgt KBL dat leren duurzaam wordt verankerd. De leeragenda vertaalt de vijf focusthema’s in meerjarige leerlijnen: gezamenlijke trajecten waarin leren, reflecteren, onderzoeken en implementeren centraal staan. Elke leerlijn verbindt daarbij praktijk, beleid, onderzoek en ervaringskennis. KBL start samen met partners met de volgende leerlijnen:
Versterken van de grondhouding
Implementatiekracht in organisaties vergroten
Verklarend analyseren
Informele steun
StroomOpwaarts leren
Lerende beweging pleegzorg
Samen leren in de praktijk: een impressie
Drie voorbeelden van leren in het netwerk en leren met KBL.