Lerend werken aan zo thuis mogelijk opgroeien

Door Eva Mulder, Harmke Bergenhenegouwen, Marlies de Jong (Nederlands Jeugdinstituut), Ingrid van Gool (Bovenregionaal Expertise netwerk Jeugd Brabant | Zeeland

Wat hebben we opgehaald?

Visie op “zo thuis mogelijk”:
 

  • Er is een gedeelde visie nodig over wat het betekent om “zo thuis mogelijk” op te groeien.  

Onvoorwaardelijkheid in zorg:

  • Er is een groeiende behoefte aan een cultuur van onvoorwaardelijkheid in de zorg, zodat kinderen niet onterecht uit huis geplaatst worden. Dit vraagt om duidelijke richtlijnen en handvatten voor professionals. 

Perspectieven en samenwerking:
 

  • Er is een duidelijke behoefte aan samenwerking en het betrekken van verschillende perspectieven (ouders, pleegouders, professionals) bij de zorg voor kinderen. Dit zorgt voor een breed gedragen aanpak. 

Wat hebben we te doen? 

Gezamenlijke visie ontwikkelen:

  • Zorg ervoor dat alle betrokkenen (professionals, bestuurders, ouders) de visie van “zo thuis mogelijk” begrijpen en delen. Dit moet de basis vormen voor alle acties en beslissingen. 

Perspectieven integreren:

  • Zorg ervoor dat alle perspectieven (ouders, pleegouders, professionals) regelmatig aan tafel zitten. Dit bevordert de samenwerking en zorgt voor een gezamenlijke verantwoordelijkheid in de zorg voor kinderen. 
  • Maak gebruik van 'flies on the wall'. Nodig verschillende perspectieven uit (bijvoorbeeld, beleidsmakers, jongeren, professional,...) om het gesprek te observeren en na afloop inzichten te delen en samen te evalueren. 

Monitoren en evalueren:

  • Combineer kwantitatieve data met kwalitatieve inzichten om het effect van acties te evalueren. Gebruik zowel cijfers als observaties om de voortgang te monitoren en aan te passen waar nodig.

Werk jij ook aan de af-en ombouw van residentiele hulp en wil je verbinden met andere bewegingen en organisaties? Laat het ons HIER weten!

Bekijk de presentatie hier: